En ny bok som tar for seg hvilke muligheter som ligger i evidensbaserte tiltak rettet mot barn og ungdom, er nå gitt ut.

Forfatter og forskningsdirektør ved Atferdssenteret, Terje Ogden gir en innføring i hva som ligger til grunn for tenkningen om evidensbasert praksis, og forholdet mellom forskning, praksis og politikk. Boken tar for seg hvilke faktorer som har betydning for at man skal oppnå de målene man ønsker i arbeidet med barne- og ungdomsproblemer. Dette kan være relevant for mange typer innsatser enten de retter seg mot aggresjon og vold, rusmisbruk, kriminalitet eller psykiske helseproblemer som angst og depresjon.

Boken vier allikevel ekstra oppmerksomhet til skolefeltet og hvordan evidensbasert praksis kan bidra til å øke elevenes personlige, sosiale og faglige læringsutbytte. Ogden legger også vekt på implementeringskunnskap, og trekker fram at god implementeringskvalitet er nødvendig for å sikre at effekter dokumentert gjennom forskning også vil forekomme i praksis.

I boken tar Ogden tak i diskusjonen som har vært rundt evidensbegrepet i de senere årene. I følge innledning til boken er intensjonen både å gi en grundig beskrivelse av hva evidensbasert praksis er, men også et forsøk på å fjerne misforståelser som kan ha oppstått i en til tider opphetet debatt.

Boken er utgitt på Gyldendal Akademisk.